söndag 18 april 2010

Söndag



Helgen är snart till snart till ända.
Den här helgen har jag tagit det lugnt, på lördagen var jag med J på en loppistur. Vi åkte till ett ställe som ingen av oss varit till på länge och de var riktigt skoj.
Denna kammarljusstake plus en till köpte jag efter J:s övertalning ;) Jag är glad för det nu när jag ser vilken charm den fick med några kompisar på ett bord, ibland är man blind ;) De kostade bara 20:- paret, det är fynd det!



Och snart spricker våren fram i all sin späda grönska, man nästan ser det i luften ...


Jag har ett tag letat efter en gammal glassform, har t o m bjudit på ett par stycken på Tradera men de blev för dyra för mitt tycke. Helt plötsligt i går på loppiset så stod en där på bordet! Rostig och dan men det gjorde ingenting, jag blev kär direkt :)

Mamma minns att de fick hem sådana från ett mejeri när hon var barn då de skulle ha bjudningar. Glass var ju lite lyx på den tiden.
Hon minns även att det fanns speciella "rum" med is i som man kunde hyra till att frysa in sin mat i. Detta var i Danmark i mitten på 40-talet.

Tänk idag har man ingen tanke på hur man ska förvara sin mat man köper med hem. Om man inte har överfullt förstås ;D


Igår kväll meckade jag äntligen upp ett par krokar under min hylla i köket och hängde upp min fina sockerkaksform som jag tänkt göra länge. Sen grejade jag lite väl länge med allt möjligt så det blev lite sent, jag målade t ex en text på mitt avlastningsbord i köket men det visar jag en annan dag. Lite för blyger för det ännu ;)

Snart ska vi gå på matiné, de visar "Draktränaren" på bion här i stán. Ska bli spännande, för det är första gången jag går med min dotter och hon ska samtidigt ha sällis av sin bästa vän som ej varit på bio förut :) De små töserna har hunnit fylla 5 år och de har följts åt sedan de låg i magen.
Nu skiner solen för fulla muggar! Ha en skön söndageftermiddag/kväll


Kram Andi

6 kommentarer:

Unknown sa...

Gomorron!

Du tar så otroligt vackra bilder, vad har du för kamera?

Själv har jag problem med min lilla digitalkamera som inte alls gör som jag vill. Förvisso har jag fixat den för tillfället men bilderna blir inte alls som jag vill.

I dag ska jag med min äldsta dotter till Örebro och shoppa studentklänning. Ska bli underbart med tanke på att solen lyser på klarblå himmel just nu. =)

Hoppas ni har haft det bra över helgen och att ni får en mysig vecka!

Kramar,
Maria

Jennie sa...

Hej kompis!
Det var en riktigt trevlig loppistur....Kammarljustakarna passar så fint hos dig!! Vi får snart ta en ny tur eller hur?? Det finns fler saker som väntar på att bli omhändertagna å ompysslade av oss!! ;)
Stor kram!

Anonym sa...

Åh! Den där tårtan ser ut som de min svärmor tillverkat och sålde på Lindemarken! De är så fina! //Maria

Min Skattkammare sa...

Vilken tur du hade denna gång på loppisen, att hitta det du sökt!
Det är en sån själ i gamla ting.
Och paviljongen i förra inlägget är så charmig.....men usch för kluddet....trist.
Ja, det blir trevligt med kaffegäster när det är dags....tralla laa! :o)
Ha det gott!
Kramar Kicki

Mindi sa...

Åh vilka fina kort. :) Du är så duktig på att fynda!!!! :)

Stor kram
M I N D I

♥ cloudberrie ♥ sa...

Å vad vackert foto över sjön!!!

Du hittar så mycket coola fynd.

Kram från Eva