söndag 14 juni 2009

Danmark




Jag råkar ju vara halvdanska :) Min kära mor är från Danmark men kom till Sverige som tonåring.


För ett par veckor sedan var jag och mamma på en resa dit tillsammans. En dag skulle vi åka på en för henne minnenas väg och när vi kom till gården hon är född på så hade vi sådan tur att det stod en kvinna utomhus vilket gjorde lätt att gå fram och presentera sig.


Då började kvinnan med inlevelse berätta om huset som de ägt några år och rustat på. Tillslut så erbjöd hon oss att komma in och titta! Mamma sa, "nej inte ska vi...," då tänkte jag, nej nu gäller det, annars kommer hon att ångra det! Så jag morskade opp mig och sa; Jatack!
När vi så gick genom mammas barndomshem så kom tårarna på henne och det var så rörande. Denna resa har gjort mig mer intresserad av min bakgrund :)
På översta bilden står mamma på samma stentrappa som huset har idag, nästan 70 år senare. Längst till höger står hon på bilden under.
En fin upplevelse för både mamma, mig och mammas väninna som också var med! :)




1 kommentar:

Mindi sa...

Så roligt detta måste ha varit för din mamma. Både roligt och sorgligt på en och samma gång!

Kram kram
M I N D I